Cikkek

A folyadékbevitel szerepe edzéskor

A folyadékbevitel szerepe edzéskor


Azt nyilván mindenki tudja, hogy a megfelelő folyadékbevitel milyen fontos a mindennapi életben is, pláne edzés közben. Na de mi is számít megfelelőnek?

A sportolók magasabb fizikai aktivitásuk miatt mindenfajta tápanyagból többet igényelnek: nem csak fehérjéből és szénhidrátból, hanem természetesen folyadékból is. Míg egy átlagember testének kb 60-70%-a víz, addig egy sportolónál ez az arány még nagyobb. Minél nagyobb a szervezet víztartalma, annál nagyobb a folyadékigénye is.

A folyadékbevitelt igényeinkhez kell mérni: nyilván többre van szükség edzés közben, mint tévézésnél. Szintén befolyásoló tényező a bevitt tápanyagok, különösen a só, ill. a cukor mennyisége. Minél többet fogyasztunk ezekből, annál több folyadékra lesz szükségünk. Ha nem iszunk eleget, a vérünk „besűrűsödik”, a sejtek nem tudnak kellő mennyiségű folyadékot felvenni, így működésük lelassul, a teljesítményünk pedig csökken. Ha viszont iszunk, az izmaink végre feltöltődhetnek az éltető folyadékból, és így szinte megújulnak.

Bármilyen furcsán is hangzik azonban, nem csak túl keveset lehet inni, hanem túl sokat is: ha túl sok tiszta vizet viszünk be, azzal egyszerűen kimossuk szervezetünkből a működéséhez szükséges ásványi anyagokat. Az izzadáskor ugyanis már eleve fontos ásványi sók távoznak a szervezetünkből: például kalcium, kálium, nátrium és magnézium. A vese így nem tud rendeltetésszerűen működni, mivel nem tudja megfelelő koncentráltságra alakítani a vizeletet, ez folyadékvesztéssel jár, és akár orvosi ellátást is igényelhet. Sportolóknak és fizikai munkát végzőknek (különösen nagy melegben) ezért semmiképp sem elég a csapvíz fogyasztása, de még az ásványvizekben levő oldott anyagok is kevésnek bizonyulhatnak az elveszített létfontosságú anyagok pótlására. Ráadául minél többet iszunk, annál jobban fokozódik az izzadás is, vagyis még több nátriumot ürít ki a szervezet, ami súlyos esetben akár rosszullétet is okozhat.

Mire kell tehát figyelni, ha jól akarjuk csinálni? Sportoláshoz olyan, úgynevezett izotóniás italt válasszunk, amely fogyasztásával vissza tudjuk pótolni az edzés közben felhasznált elektrolitokat, ásványi anyagokat, nyomelemeket és vitaminokat. Termékeink közül a Multi Hypotonic Drink a felsoroltakon túl még szénhidrátokat is tartalmaz, ami segít megőrizni az energiaszintünket egészen edzés végéig. Az egy adagos kiszereléseket kedvelőknek az Iso Tonic-ot ajánljuk, ami hasonló tartalommal bír. Fontos még, hogy a folyadékot ne egyetlen, nagy dózisban pótoljuk, hanem próbáljunk edzés közben folyamatosan kortyolni az italunkból.

A hatást természetesen tovább lehet fokozni: elkötelezett sportolóknak ott a BCAA Flash, ami elágazó láncú aminosavakat tartalmaz B6-vitaminnal, csökkentve a fáradtságérzet, és a kimerültséget. Ezt párosítva az izotóniás itallal már az összes edzéshez fontos anyagot megadhatjuk a szervezetünknek, és nekünk már csak az érdemi edzésmunkára kell koncentrálni.


BioTechUSA protein-vitamin.hu

2014.11.27.

 

Minden ami sport, minden ami táplálkozás
2017 © Minden jog fenntartva