Cikkek

Együnk vagy ne együnk este 6 után?

Az egyik legkárosabb tévhit a diétákkal kapcsolatban az, hogy este 6 után már ne együnk! Alapvetően táplálkozásunk minőségét három tényező határozza meg: a bevitt tápanyagok mennyisége, minősége és az időzítés. Emellett fontos felismerni, hogy minden embernek más a bioritmusa, reggel nem egyszerre kelünk, este nem egyszerre fekszünk; továbbá van, aki inkább reggel edz és van, aki inkább az esti órákban. Ezek értelmében nem jelenthetjük ki, hogy pontosan este 6 után nem szabad enni.
Ha valaki este 6 után már nem eszik és reggel 6-kor kel, 12 órán át nem szolgáltatott semmiféle tápanyagot szervezete számára. Tartós eredményeket akármilyen szakaszban is vagyunk, legyen az szálkásítás vagy tömegnövelés, a tápanyagok fél napig történő megvonásával nem érhetünk el. Az izmoknak folyamatos ellátásra van szükségük, így ha megvonjuk tőlük ezt hosszú órákra, izmot veszítünk, gátolva ezzel a tömegnövelést vagy szálkásítást. Mindemellett az étkezések csökkentésével jelentősen lelassíthatjuk anyagcserénket, így ez egy fogyókúrázó személy esetében is kifejezetten káros lehet. Egy speciális példa erre: régebben, mikor még nem voltak kiváló minőségű, lassú felszívódású éjszakai fehérjék, az igazán profi testépítők képesek voltak hajnalban felkelni egy kis fehérje utánpótlásért izomzataik növelésének érdekében.
Összességében a hangsúly a megfelelő arányú, elosztású táplálkozáson van. Szénhidrátot, fehérjét és zsírt is kell fogyasztani, rendszeresen és kis adagokban, koplalás nélkül.
Miket fogyasszunk az esti órákban?

Ha valaki az esti órákban edz, mindenképp szüksége van gyorsan felszívódó szénhidrátokra ahhoz, hogy visszatöltse szervezetét. Ennek mennyisége függ attól, hogy férfiről vagy nőről van-e szó, az edzés fajtájától és intenzitásától, és, hogy mi a célunk, zsírégetés vagy izomnövelés. Célszerű az adagokat pontosan kiszámolni, így könnyebben tudjuk tartani a mértéket. Erre a célra kiválóan megfelel egy tömegnövelő turmix vagy fehérje turmix banánnal, melyeknek egyszerű, pontos adagolásuk van. Pihenőnapokon az esti órákban kevesebb szénhidrátra van szüksége szervezetünknek és szintén meghatározóak az imént felsorolt szempontok.

Vacsorára választhatunk csirkét, vagy halat roston elkészítve, salátakörettel, vagy párolt zöldségekkel: ez a fogás fehérjét is, rostot is tartalmaz bőségesen. Salátaöntettel csak igen óvatosan bánjunk, majonézzel pl. semmiképp ne locsoljuk meg a salátánkat, mivel az rengeteg plusz kalóriát jelentene. A  gyümölcsfogyasztást lehetőleg  kerüljük az esti órákban, hiszen a bennük lévő gyümölcscukor is cukor!
Fontos, hogy a lefekvés előtti tápanyagok egyenletes, többnyire lassú felszívódásúak legyenek. Fehérjék közül erre kiválóan alkalmas a kazein, melyet más néven jó éjszakát fehérjének is hívunk. Képes egész éjjel biztosítani szervezetünk fehérjeellátását, így elősegíthetjük szervezetünk folyamatos izomnövekedését.

Mestery Andrea

Együnk, vagy ne együnk este 6 után? - protein-vitamin.hu

2013.08.26.

Minden ami sport, minden ami táplálkozás
2017 © Minden jog fenntartva