Cikkek

A tömegnövelőkről

Mi az a tömegnövelő és miért jó? Ki szedheti és mikor? Milyen eredmény érhető el vele és van-e káros mellékhatása? Ha benned is felmerültek már ezek a kérdések, akkor ez a cikk Neked szól. Ha nem, akkor is érdemes elolvasni, mert bármikor megkérdezhetik tőled ezeket!

A tömegnövelők olyan táplálék-kiegészítők, amik fehérjéket, szénhidrátokat, esetleg kreatint és vitamint tartalmaznak. Lényegében "tészta és hús", csak por formában. De akkor miért is jó?

A tömegnövelés (izomtömeg növelés) akkor érhető el, ha az izmok megfelelő intenzitású megedzése után a szervezet elegendő tápanyagot kap a fejlődéshez. Erre konkrét értékek is vannak. A tömegelés időszakában napi kb. 6 g/tskg szénhidrát és 2-3 g/tskg fehérje bevitele szükséges. Vegyünk pl. egy 80 kg-s férfit. Neki napi 480 g szénhidrátra és 120-180 g fehérjére van szüksége. Ha nagyon leegyszerűsítjük a táplálkozását, akkor ez napi 640 g rizs és 600-900 g csirkét jelent. És a nélkülözhetetlen rostokat (zöldségek) még nem is vettük bele. Ezt a nagy mennyiségű ételt nagyon nehéz csak szilárd élelmiszerrel bevinnünk a szervezetünkbe, a megemésztéséről már nem is beszélve. A tömegnövelő táplálék-kiegészítőket pont erre a célra fejleszetteék ki. Meg van benne minden és könnyen is emészthető.


Nézzük, mi is van egy tömegnövelőben?

- nagy mennyiségű, könnyen emészthető és felszívódó tiszta szénhidrát,
- jó minőségű fehérje,
- aminosavak (főleg glutamin és BCAA),
- kreatin, ami az energiellátást segíti,
- Nitrox, mely a nitrogen-oxid ellátásért felel, hogy bedurranjanak az izmok és fokozd a tápanyagellátást,
- Vitaminok, ásványi anyagok.

A tömegnövelő...

...Könnyebbé teszi a megfelelő mennyiségű tápanyag bevitelét azáltal, hogy sokkal magasabb koncentrációban tartalmazza a szükséges tápanyagokat, mint a szilárd étel.
A gyorsan felszívódó szénhidrátoknak és féhérjéknek köszönhetően, azonnal feltölti a kiürült glikogénraktárakat és ellátja az izmainkat fontos aminosavakkal, hogy megkezdhessék a gyorsabb regenerálódást és az izomépítést.
A benne lévő energiatartalomnak köszönhetően, pedig fokozhatjuk az edzésintenzitásunkat.

Mikor igyak tömegnövelőt?

A legfontosabb időpont az edzés utáni. Edzés alatt az izmokban mikroszakadások keletkeznek, amiket a szervezetnek minél előbb helyre kell állítania. Edzés után  tápanyagra van szükség, hogy ezek a mikrosérülések minél hamarabb regenerálódni tudjanak. Az izmok magukhoz vonzzák a szükséges építőelemeket, amivel tulajdonképpen „betapasztják” a sérüléseket, ezáltal nő az izom keresztmetszete.

Így már biztosan mindenki számára érthető, hogy megfelelő edzés nélkül a tömegnövelő nem ér semmit. Illetve azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az izomregeneráció 72 órát, vagy akár még több időt is igénybe vehet, így ha a nap többi szakaszában nem jut megfelelő mennyiségű (és persze minőségű) tápanyaghoz a szervezet, akkor hiába fogyasztottuk a tömegnövelőt edzés után, a fejlődés megakad.

Szokás még reggel, első étkezésként is fogyasztani a tömegnövelőt, de ekkor ügyeljünk arra, hogy mivel csak gyors felszívódású szénhidrátokat tartalmaz, spékeljük meg lassabb szénhidrátokkal is (pl. zabpehellyel). Viszont nagyon fontos, hogy a napi tápanyagbevitel max. 50 %-át tegye ki a táplálékkiegészítő.


Van-e káros mellékhatása a tömegnövelőnek?

Nem, nincsen. Nem hat a férfiasságra (hacsak nem arra gondolunk, hogy női szemmel nézve egy izmos felsőtest nagyon is férfias tud lenni :P), nem megy össze semmi… Ezek a tömegnövelők bevizsgált termékek, doppingszernek minősülő anyagot nem tartalmaznak. Csak olyan összetevői vannak, melyek a hétköznapi ételeinkben is megtalálhatóak, annyi különbséggel, hogy sokkal nagyobb koncentrációban és az ideális arányban és minőségben vannak jelen.

Esetleg annyi mellékhatása lehet, ami nem is annyira mellékhatás, inkább csak kellemetlen következmény, hogy aki hajlamos rá, könnyebben zsírosodik tőle. De ez szinte mindig együtt jár az izomtömeg növelésével.


Mennyi idő alatt érhető el tömegnövekedés?

Nehéz ezt megjósolni, nincsenek általános szabályok, amik mindenkire érvényesek lennének. Minden csak Tőled függ, hogy milyen intenzitással edzel, mennyire figyelsz a táplálkozásodra és nem utolsó sorban függ a genetikádtól is. Ami biztos, ha mindent megteszel a cél érdekében, akkor pár hónap alatt már szemmel látható változást érzékelhetsz!


Összefoglalva
: a tömegnövelők teljesen természetes, a hétköznapi, szilárd ételeinkben is megtalálható tápanyagokat tartalmaznak, amivel segítik az izmok regenerálódását, fejlődését. A tömegnövelőket ne az étkezéseink helyett, hanem mellette, plusz tápanyagbevitelként alkalmazzuk! Eredmény csak abban az esetben érhető el, ha megfelelő minőségű és mennyiségű ételt fogyasztunk és megfelelő intenzitású súlyzós edzést végzünk.
 


BioTechUSA  protein-vitamin.hu

2012.09.10.

Minden ami sport, minden ami táplálkozás
2017 © Minden jog fenntartva