Cikkcsoport leírások

Fehérjék

A fehérje aminosavakból áll. Az aminosav láncolatok hosszától függ, milyen gyorsan tudja lebontani, és megemészteni a szervezet. Tehát minél rövidebb egy aminosav lánc, annál gyorsabb a felszívódása, annál hamarabb épül az izomzatba és természetesen annál drágább is.
A fehérjének számos forrása van, melyekből a fehérje porok és szeletek készülnek. A fehérje minőségét a biológiai érték (BV) segítségével mérjük. Ez a szám azt mutatja meg, hogy milyen százalékban tudja a szervezet megemészteni és hasznosítani az adott fehérjét, ha a tojásfehérjét 100-nak vesszük. Minél magasabb a biológiai értéke egy fehérjének, annál jobban és nagyobb mértékben hasznosítható a szervezet számára. A tejsavó proteineknek van a legmagasabb (BV 104) biológiai értékük.(Az anyatej biológia értéke 95, ezért szinte az összes bébi tápszer tejsavó alapú.)

 

Nézzük a fehérje típusokat részletesen:


1. Tejfehérje

Korábban a legkedveltebb fehérje típus volt, de napjainkban ezt a státuszát átvette a tejsavó fehérje. Közepes felszívódású, lassabb mint a tejsavó, gyorsabb mint a kalcium-kazeinát.


2. Tejsavó fehérje:


A tejfehérje 20%-át adja. Kiváló aminosav összetétellel rendelkezik, gyorsan emészthető. Mivel nagyon gyorsan emésztődik, a legjobb edzés előtt és után fogyasztani. Valamint a nap többi szakában, amikor nagy az energiaigény és a szervezeted anabolikus állapotban van. A tejsavó fehérje a sajtgyártás mellékeként keletkező savóból készül. Az eljárástól függően ebből készülhet koncentrátum, izolátum és hidrolizátum.


3. Kalcium kazeinát:


A tejfehérje 80%-át adja. Általában a tej és tejtermékekben megtalálható. Alkalmas arra, hogy állandó szinten tartsuk a vérkeringésben az aminosav mennyiséget. Lassú felszívódású, számos peptid formációt tartalmazó fehérje. Edzés alatt és után nem ajánlott fogyasztani, ám lefekvés előtt tökéletes választás. Nano szűréses eljárással előállított micelláris kazein teljes, károsodásmentes amino profillal rendelkezik, ezért magasabb az esszenciális aminosav tartalma.


4. Tojásfehérje:


Egy nagyszerű és elérhető fehérjeforrás. Lassúbb a felszívódása, mint a tejsavónak, így napközben tökéletes választás a fehérjeigény kielégítésére. Tej és tejcukor érzékenyek számára kifejezetten ajánlott.


5. Szójafehérje:


A leginkább vitatott fehérje típus. Pont annyi tanulmány szól mellette, mint ellene. Sokáig terjedt az a nézet, hogy növeli az ösztrogén szintet, ami a női nemi hormon, így férfiaknak nem ajánlották, ám semmilyen tudományos kísérlet nem támasztotta alá ezt a tényt. Annyi biztos, hogy a szójafehérje fogyasztása számos egészségügyi előnnyel jár, hiszen csökkenti többfajta rákbetegség kialakulását, megkönnyíti a menopauza tüneteinek elviselését. Mint sporttáplálék-kiegészítő sokan nem ajánlják, csak mint az egészséges táplálkozás egyik elemét. Esszencális aminosav tartalma alacsony, ezért állati eredetű fehérje forrással kombinálják. Tej, tejcukor valamint glutén érzékenyek számára javasolt, növényi eredetű fehérje forrás.

 

BioTechUSA - Fehérjék - protein-vitamin.hu

2012.08.28.

 

Minden ami sport, minden ami táplálkozás
2017 © Minden jog fenntartva