Enciklopédia

NAC

Az NAC (a cisztein aminosav stabil formája) egy erős antioxidáns hatással rendelkező kiegészítő ütős formája. Az edzés okozta sérülések elleni hatásain felül méregteleníti a májat is, segíti a kötőszövet képződését, küzd a vírusos fertőzések ellen, valamint csökkenti az öregedés okozta károsodásokat. És ezek még csak a főbb hatások!

Mi az, amit a szedésével elérhetsz?

Elősegíti a regenerálódást
Csökkenti a gyulladásos ízületi fájdalmakat
Erősíti az immunrendszert

Egyéb elnevezések

n-acetilcisztein, cisztein, N-acetil-L-cisztein, L-cisztein, acetilcisztein

Előfordulási helyek

Az NAC a cisztein aminosav egy jóval stabilabb formája. A baromfi, a joghurt, a zab, a búzacsíra, tojássárgája, pirospaprika, a fokhagyma, a brokkoli és a kelbimbó mind jó ciszteinforrások.

Miért használják a sportolók az NAC-t

Az NAC az egyik legfontosabb antioxidáns egy sportoló számára. Számos előnyös tulajdonsága van és sok kutatás áll rendelkezésre róla. A súlyemelés vagy az intenzív kardióedzés által okozott traumára gyakorolt hatása lenyűgöző. Második legfontosabb tulajdonsága (mely esetenként akár a legfontosabb is lehet) a méregtelenítő hatása, melynek segítségével a májat „gyári új” állapotban tudja tartani. Öregedésgátló tulajdonságai és ízületekre gyakorolt jótékony hatása további előnyöket jelentenek.

Hogyan segíti elő az izomtömeg növekedést és regenerálódást?

Erősíti a kötőszövetet és csökkenti a gyulladásos ízületi fájdalmaka.

Hogyan segít hozzá a hosszú élethez?

Küzd a szabadgyökök ellen, mely az edzések utáni regenerálódás szempontjából fontos

Egészségügyi előnyei:

Az NAC hiánytünetei

Nincsenek ismert hiánytünetei.

Felhasználási lehetőségek

Kutatások alapján az NAC a következő tünetek kezelésekor lehet hasznos:

Túledzés
Függőségek
Vírusos fertőzések
Rossz légzés
AIDS
Öregedés

További tudnivalók

Az NAC az L-cisztein aminosav étkezési formája. A cisztein, ha kiegészítőként fogyasztjuk, oxidálódik, ami azt jelenti, hogy a test gyorsan „elégeti”, ezáltal pedig használhatatlanná válik. Az NAC ennél jóval stabilabb, és nem ég el a fenti módon – ez pedig szerencsés, mivel az NAC így egy erős antioxidáns hatással rendelkező kiegészítő ütős formája lehet.

Az NAC antioxidáns hatása az edzésektől károsodott izomszövetet védi, ami igen fontos az edzés utáni regenerálódás szempontjából. Sikeresen alkalmazták a test detoxifikálására, különös tekintettel a máj méregtelenítésére acetominofen mérgezés után, és hasonlóan hatásos az alkohol okozta károsodások felszámolásával kapcsolatosan. Mint a cisztein, az NAC is fontos szereplője az erős kötőszövet kialakításában és megtartásában, valamint a bőr és a haj képződése során is fontos szerepet játszik.

Az NAC öregedést gátló tulajdonságairól is ismert, leginkább a glutation termelődésére gyakorolt hatásai folytán, mely az oxidatív stressz okozta sejtszintű károsodások ellen küzd (mely az öregedés elleni harc kulcsa). A vírusok sokasodását gátló tulajdonsága hasznossá teszi a vírusos megbetegedések elleni harcban, kezdve az AIDS-től egész a közönséges influenzáig. Ezek pedig csak a főbb hatásai ennek az erős antioxidánsnak.

Edzés utáni regenerálódás

Az NAC-el (és egyéb antioxidánsokkal) történő kiegészítés jótékony védő hatással van az izmokra, és az azokhoz kapcsolódó szövetekre intenzív edzés után. Ez jórészt a glutationszint növekedésére és megtartására gyakorolt hatásainak tudható be. Dióhéjban, a jelek szerint az edzések okozta oxidatív károsodások ellen, és sejtszinten nyújt védelmet az izmok számára. Ez egy komplex folyamat (mint sok más is testünkben) de a pozitív oldala mindenképpen az lehet, hogy a regenerálódást elősegítő hatásán túl folyamatos használat esetén segítségével fenntartható, sőt, akár növelhető is az izomtömeg.

Méregtelenítő hatás

Mint elsődleges anti-toxin és sejtmembrán stabilizáló, az NAC segít semlegesíteni a zsírok és az alkohol emésztése során keletkező melléktermékeket, valamint megvédi testünket a kemoterápia, a dohányfüst, a nehézfémek és sok más anyag káros hatásaitól. Európában előszeretettel alkalmazzák acetaminofen mérgezés esetén, nagy sikerrel. Májvédő hatásai egyéb májproblémák kezelése esetén is hasznossá tehetik.

Kötőszövet

Az NAC (miként a cisztein is) a kötőszövet – az inak, szalagok, és az ízületeinket tartó lágy szövetek – elengedhetetlen eleme. Sok egyéb tápanyaggal együtt (pl. C-vitamin) részét képezi a kötőszövetet alkotó anyagnak. Az NAC-t elit sportolók alkalmazzák, a kötőszövet részleges vagy teljes szakadása esetén, egyfajta műtét utáni rehabilitációként. Enyhébb esetekben csökkentheti az ízületi gyulladásokat, és az azzal járó fájdalmakat.

Küzdelem az idővel

Tudósok szerint az öregedés egyik fontos oka az ismeretlen szabadgyökök okozta sejt-és DNS szintű károsító hatás lehet. Vegyük ehhez hozzá, hogy a korral a glutationszint mintegy 35%-al csökkenhet; az NAC a szabadgyökök ellen is hatásos és a glutationtermelést is serkenti, így segíthet lelassítani az öregedés folyamatát. A bőrszövet képzésében is szerepet játszik.

Terápiás felhasználási lehetőségek

Mint ahogy a többi, immunrendszert erősítő tápanyag esetében is, az NAC esetében is végeztek olyan kísérleteket, melyek arra irányultak, hogy csökkenti-e az influenzavírusok számát vagy legalább a fertőzés súlyosságát. Egy Olaszországban végzett kísérlet kimutatta, hogy igenis van ilyen hatása. Ebben a hathónapos kísérletben az NAC-t fogyasztó alanyok 25%-a számolt be arról, hogy megkapta az influenzát, szemben a placebo csoport 79%-ával.

Az NAC-t az 1960-as évek óta alkalmazzák a légzés javítására, mivel csökkenti a nyálka mennyiségét, és erősíti az immunrendszert; különösen hatásos lehet azoknál az embereknél, akik krónikus bronchitisben szenvednek – ez gyakran összefügg a dohányzással. Kezdeti stádiumban lévő kísérletek kimutatták, hogy az NAC a CD4+ típusú immunsejtek mennyiségét is képes növelni, úgy az egészséges, mint a HIV+ személyek esetében.

Következtetés

Ha profi sportoló vagy, aki miközben próbálja izmait növekedésre bírni, térdsérülést szenved a 320 kilós guggolás közben (ragaszkodva a „minél több annál jobb” filozófiához) és fél üveg Tylenol kell a fájdalom ellen, nos akkor az NAC a legjobb barátod!

Komolyra véve a szót, az NAC az egyik legfontosabb antioxidáns a sportolók számára – számos előnyös hatása van, és sok kutatás is rendelkezésre áll róla. A súlyemelés vagy az intenzív kardióedzés által okozott traumára gyakorolt hatása lenyűgöző. Második legfontosabb tulajdonsága (mely esetenként akár a legfontosabb is lehet) a méregtelenítő hatása, melynek segítségével a májat „gyári új” állapotban tudja tartani. Öregedésgátló tulajdonságai és ízületekre gyakorolt jótékony hatása további előnyöket jelentenek.

Felhasználási javaslatok

Mennyiség

Az NAC általában 500 mg-os kapszulákban kerül forgalomba, ezekből napi 1-3 db ajánlott.

Az optimális mennyiség sok mindentől függhet, beleértve az edzés intenzitását és az egyéb stimulációkat, melyek megléte esetén a májvédő hatás fontossá válik (pl. mikor elmész inni – nem mintha ezt bárki is javasolná).

Megjegyzés

Vannak rá utalások, hogy a hatásos napi adag felső határa 2.000 mg. Ennél nagyobb mennyiségek használata huzamosabb időn keresztül nem javasolt.

Időzítés

A NAC-t étkezésekkel együtt fogyasszuk. Még erősebb hatást érhetünk el, ha egyéb antioxidánsokkal, pl. C-vitaminnal E-vitaminnal együtt szedjük.

Az NAC szinergistái

A szinergizmus leginkább a C-vitaminnal együtt 1:3 arányban fogyasztva szembetűnő (pl.: ha 500 mg NAC-t szedünk, akkor 1.500mg C-vitaminra lesz szükségünk).

Biztonsági tudnivalók

Terhesség és szoptatás ideje alatt szedése nem javallott.

Bárki, aki gyomorfekélyben vagy hasonló gyomorfalt érintő betegségben szenved, tartózkodjon az NAC használatától.

Az NAC mérgező hatása

Nincs ismert mérgező hatása, bár hosszan tartó használat esetén napi 2 grammnál több nem javasolt.

Tiltások és korlátozások

Nem dokumentáltak.

Forrás: ShopBuilder

BioTech USA - NAC - protein-vitamin.hu

Minden ami sport, minden ami táplálkozás
2018 © Minden jog fenntartva