Enciklopédia

Tőzegáfonya

Mi az amit a Tőzegáfonya szedésével elérhetsz?

Alkalmas különféle fertőzések kezelésére
Alacsony szénhidráttartalmú diétákhoz is hasznos a savtartalma miatt
Általános egészségmegóvó hatása van

Az Amerikai áfonya vagy Tőzegáfonya (Vaccinium macrocarpon) Észak-Amerikában honos, mely az őslakosok által étkezési és gyógyászati célokra egyaránt használatos volt. Az indiánok a gyümölcsöt fogyasztották, de a szárított húsok tartósítására is használták. Apróra zúzták a sóval kiszárított húst, elkeverték olvasztott zsírral és áfonyával, majd utána állatbőrben tárolták. A bogyó igen sokoldalú felhasználásnak örvendett, többek között fák kezelésére és ruhák festésére is alkalmazták. Juharsziruppal édesítve pedig még áfonyaszószt is készítettek belőle.

Az áfonya eredetileg „crane berries” (gólya vagy daru bogyó)néven volt ismert (ma cranberries az angol neve) a fehér telepesek között, a növények virágai alapján. Nagyon hasonlítanak ugyanis a lápokon végigtalpaló gólyák nyakára, fejére és csőrére. Aztán később „craneberry”, majd „cranberry” lett a neve.

Az áfonyát számos betegség kezelésére is alkalmazták, beleértve a húgyúti fertőzéseket is. Egy csésze áfonya 14mg C-vitamint, 50 IU A-vitamint, 71 mg káliumot, és csupán 12 gramm szénhidrátot tartalmaz. Savassága miatt ideális az alacsony szénhidráttartalmú diétákhoz. A savtartalmú ételek csökkentik a táplálék glikémiás indexét, ami végső soron segít kordában tartani az inzulinszintet.

A nők hagyományosan alkalmazták a húgyúti fertőzések kezelésére, valamint egészségük megőrzésére. 1994-ben a Harvardon végeztek egy kutatást, melyben kimutatták, hogy az áfonya tanninokat tartalmaz, ami csökkenti a fertőzést okozó baktériumok számát. A tanninok az E. coli baktérium ellen hatásosak, amik a húgyhólyag és a vese falához tapadva az ilyen fertőzések fő okozói.

Az újabb kutatások kimutatták, hogy az áfonya kiváló forrása az antioxidánsoknak. Az áfonyadzsúz a kísérletek során növelte az állatok ereinek átmérőjét. Ez arra enged következtetni, hogy az emberek vérnyomására is hasonló hatással lehet. A proanthocyanidinok - ezek a flavonoidokhoz tartoznak, és az áfonyában megtalálhatók - a legújabb kettős vak kísérletek szerint erősítik a kapillárisokat is.

A dietetikusok és más tudományos körök is hisznek benne, hogy a magas gyümölcs-és zöldségtartalmú étrend csökkenti a különféle krónikus betegségek kockázatát. Jelenleg is folynak kutatások az áfonya szív-és érrendszerre gyakorolt hatását illetően. A kezdeti eredmények arra engednek következtetni, hogy az áfonyalé fogyasztása jót tesz a szívnek.

Az áfonya polifenol összetevőket, azaz flavonoidokat is tartalmaz, melyek ugyancsak csökkentik a szív-és érrendszeri megbetegedések kockázatát. A flavonoidok megakadályozzák a vér besűrűsödését, elősegítik a vazodilációt (növelik az érfalak belső átmérőjét, mely javítja a vérkeringést, és csökkenti a vérnyomást), és elősegíti a koleszterin oxidációját (így csökkentve az érelmeszesedés kockázatát).

Végül pedig az áfonya quercetinben is igen gazdag. Kimutatták, hogy a quercetin hatékonyan akadályozza meg a mell-és vastagbélrák kialakulását.

Forrás: ShopBuilder

BioTech USA - A Te tested, a Te életed - Tőzegáfonya!

Minden ami sport, minden ami táplálkozás
2017 © Minden jog fenntartva