Enciklopédia

Triptofán

Mi az amit a Triptofán szedésével elérhetsz?

az agy szerotonin-és melatoninszintjének növelésén keresztül segíti az elalvást
az étkezési szokásokkal összefüggésbe hozható szerotoninhiány kiküszöbölésében is hasznunkra lehet

A triptofán a nyolc esszenciális aminosav egyike. Szükség van rá niacin (B3 vitamin) termelődéséhez. Számos élő szervezet számára – így nekünk, embereknek is – a triptofán esszenciális. Ez azt jelenti, hogy az emberi szervezet nem képes előállítani. Így ételeinkkel kell biztosítani a szükséges mennyiséget. Az aminosavak, így a triptofán is, a fehérjék építőelemei. Emellett a triptofán számos anyag termelődéséhez elengedhetetlen a testünkben, ilyen pl. a szerotonin is. Mivel a szerotonin – ami egy melatonin prekurzor – kulcsszerepet játszik a hangulat és az alvási szokások kialakításában, a triptofánt nem ritkán antidepresszánsként, természetes altatóként, és súlycsökkentőként alkalmazzák.

Megjegyzés: A fruktóz malabszorpció és a laktóz intolerancia a triptofán elégtelen felszívódását vonhatják maguk után, ami a vér alacsony triptofánszintjét és akár depressziót is okozhat.

Forrásai

A triptofán a legtöbb fehérjetartalmú élelmiszerbe megtalálható. Különösen nagy a mennyisége a csokoládéban, a zabban, a banánban, a duriánban, a mangóban, a datolyában, a tejben, joghurtban, cottage cheese-ben, a vörös húsokban, tojásban, halfélékben, a baromfifélékben, szezámmagban, a napraforgómagban, tökmagban, spirulinában, és a mogyoróban.

Felhasználása étrendkiegészítőként

Egy ideje a triptofán kapható étrendkiegészítőként, annak ellenére, hogy táplálékokból a szükséges mennyiség fedezhető. Sokan hatékony és biztonságos altatónak találták, nagy valószínűséggel azon tulajdonságának köszönhetően, hogy képes az agy szerotonin-és melatoninszintjét növelni. Klinikai kutatások vegyes eredményekkel zárultak a triptofán alvást elősegítő hatásait vizsgálva. Átlagemberek esetében, valamint számos, az alacsony szerotoninszinttel vagy szerotonin aktivitással összefüggésbe hozható tünetegyüttes esetében (menstruáció előtti hangulatzavar, szezonális affektív zavar) a triptofán ígéretes antidepresszánsnak tűnik, valamint antidepresszáns gyógyszerek hatásait is képes lehet felerősíteni. Mindazonáltal az ilyen irányú klinikai kísérletek megbízhatósága megkérdőjelezhető.

Anyagcseretermékek, metabolitok

Az 5-hidroxitriptofán (5-HTP) a triptofán egyik metabolitja. Epilepszia, és depresszió kezelésére szokták javasolni, bár a klinikai kísérletek ezzel kapcsolatban hiányosak, vagy eredménytelenek voltak eddig. Mivel az 5-HTP a májban szerotoninná alakul, jelentős a kockázata a szívbillentyű megbetegedéseknek – ez a szerotonin szívre gyakorolt hatása miatt van. Épp ezért, Európában az 5-HTP-t mindig cardidopa kíséretében írják fel – ez akadályozza meg az 5-HTP átalakulását szerotoninná még az agy elérése előtt. Az 5-HTP akadálytalanul jut át a vér-agy gáton, és gyorsan dekarboxilálódik szerotoninná, így hatékony lehet a depresszió kezelésére. Mindazonáltal a szerotoninnak relatíve rövid felezési ideje van, hiszen hamar átalakul monoamin-oxidázzá, így hatékonysága némileg korlátozott.

Triptofán
kiegészítők és EMS (Eosinophilia-myalgia szindróma)

Bár jelenleg is kapható, 1989-ben az Eosinophilia-myalgia szindróma kitörését (1500 megbetegedés, legalább 27 halálos áldozat) egyes epidemológiai kutatások egy japán L- triptofán étrendkiegészítőnek tulajdonították. Azt feltételezték, hogy a gyártás során a termékbe jutott szennyeződés okozta a megbetegedéseket. Az, hogy a Showa Denko (a gyártó cég) genetikailag módosított baktériumokat használt az L-triptofán gyártásához, okot adott a feltételezésekre, hogy talán ez a technológia okozta a szennyeződéseket. Mindazonáltal a fent említett epidemológiai kutatások során alkalmazott módszereket később kritika érte.

Az 1989-es kitörés egy másik, alternatív magyarázata ennek az volt, hogy a magas triptofán bevitel olyan anyagcseretermékek keletkezését vonta maga után, melyek akadályozzák a hisztaminszint csökkenését, a nagy mennyiségű hisztamin pedig hozzájárulhatott az EMS-hez. 1991-ben a legtöbb triptofán kiegészítőt betiltották az USA-ban, és több ország követte a példáját. Egy Rutgers Law cikkben úgy írták, hogy „politikai nyomás játszott közre az FDA azon döntésében, hogy betiltsák az L- triptofánt, valamint abban, hogy megnövelje befolyását az étrendkiegészítők piacán”. A tiltás idején az FDA még nem tudta, hogy az EMS járványt egyetlen szennyezett szállítmány okozta, így mire a szennyeződést felfedték, és a tisztítási eljárást is kidolgozták, az FDA azt állította, hogy az L-triptofán nem biztonságos. 2001 februárjában az FDA feloldotta a tilalmat – bár az importtilalmat még ekkor sem – de továbbra is az alábbi kifogással élt:
"A jelenleg elérhető tudományos bizonyítékok alapján nem állíthatjuk bizonyosan, hogy az EMS felbukkanása a valószínűsíthetően L-triptofánt fogyasztó emberek körében magától az L-triptofántól, a termék nem megfelelő tisztaságából vagy a két tényező együttes hatásából, esetleg eddig ismeretlen külső okból adódott-e."

A triptofán és a szénhidrátok

Van egy hiedelem, miszerint a hálaadáskor fogyasztott nagyobb mennyiségű pulyka álmosságot okoz, ami a hús magas triptofán tartalmának is köszönhető. Bár a pulyka valóban sok triptofánt tartalmaz, a mennyisége nem sokkal több, mint az egyéb triptofánt tartalmazó élelmiszerekben. Ráadásul az étkezés utáni elálmosodásban valószínűleg sokkal nagyobb szerepe van mindannak, amit a pulyka mellett fogyasztunk, különösen a szénhidrátoknak és az alkoholnak.

Állatokon és embereken végzett kutatások során egyaránt bebizonyosodott, hogy a magas szénhidráttartalmú ételek emésztése során megnövekszik az inzulintermelés. Az inzulin stimulálja a BCAA aminosavak felvételét az izmokba, azonban a triptofánét már nem, így a vér triptofán koncentrációja mind magasabb és magasabb lesz. A triptofán mennyiségének növekedése a többi aminosavéhoz képest csökkenti a versenyhelyzetet a nagyméretű aminosavak szállítására alkalmas LAT1 transzporter felé, ami azt eredményezi, hogy a triptofán a vér-agy gáton keresztül akadálytalanul eljuthat a központi idegrendszerbe. Ezután, ahogy korábban is említettük, átalakul szerotoninná, amit később a tobozmirigy melatoninná alakít át. Így az adatok alapján valószínűsíthető, hogy a nagy ünnepi beebédelés utáni álmosság a szénhidrátokban gazdag étkezés eredménye lehet, ami indirekt módon bár, de növeli a melatonin termelődését az agyban.

Triptofán
és diéta

A legújabb kutatások szerint az extrém módon túlsúlyos emberek krónikusan alacsony triptofán szinttel rendelkeznek. Az intenzív diéta ugyancsak csökkenti a triptofán szintet. Ez szerotoninhiányt okoz, ami közrejátszhat az olyan étkezési rendellenességek kialakulásában, mint pl. az anorexia nervosa.

A kutatási eredmények azt is kimutatták, hogy a megnövelt triptofánszint csökkentheti az étvágyat, különösen a cukros és keményítőt tartalmazó ételek iránt. A szénhidrátfogyasztás, mint említettük, növeli a szerotoninszintet, ami végső soron hangulatjavulást okoz. Így a pluszban elfogyasztott triptofán javítja a hangulatot, és segít kontroll alatt tartani az ilyen „hangulatjavító” ételek fogyasztását.

Forrás: ShopBuilder

BioTech USA - A Te tested, a Te életed - Triptofán!

Minden ami sport, minden ami táplálkozás
2017 © Minden jog fenntartva