Enciklopédia

Vanádium

Mi az, amit a vanádium szedésével elérhetsz?

Vércukorszint szabályozás
A vanádium sok állatkísérletben és számos embereken lefolytatott vizsgálat során vércukorszint csökkentő hatást mutatott, ami inzulinutánzó vagy inzulin-hatás fokozó tulajdonságának köszönhető.
Erősebb fogak és csontok
Feltételezik, hogy a csontok és fogak megfelelő fejlődésében fontos szerepe van.
Izomtömeg növelés
A vanádiumot izomtömeg-növelő tulajdonságáért használják a testépítők, bár ez a hatás kérdéses. A bodybuilding világában "cell volumizer"-ként is alkalmazzák.
Koleszterinszint csökkentés
A vanádium állatkísérletekben igazolta koleszterinszint-csökkentő hatását, ami alapján a szív-érrendszeri betegségek megelőzésében játszhat preventív szerepet.

 
 

Ismertetés

A vanádiumot 1830-körül fedezték fel. Nevét a norvég (germán) Vanadis istenről kapta, aki a szépség és termékenység istennője. Wöhler fedezte fel, és Berzelius állította elő 1831-ben (A Pallas nagy Lexikona), más forrás szerint Andres Manuel Del Rio volt az első kémikus aki az új elem létezését feltételezte 1801-ben, és Nils Sefstrom svéd kémikus fedezte fel 1830-ban. Az 1980-as években került a figyelem középpontjába állatkísérletekben mutatott inzulinutánzó hatása révén. A vanádium esszenciális voltát sokan megkérdőjelezik. Felszívódása rossz, aránya kb. 0,1-1% a gyomor-bélrendszerből. Kevesebb mint 5%-a szívódik fel, a felvett mennyiség nagy része a vizelettel, kisebb része az epével ürül. A vérben transzferrinhez kötődve szállítódik. A test vanádium-tartalma kb. 100 mcg, a szervezetben a csontok, a máj, a vesék és a tüdő tárolja. A PDR for Nutritional Supplements szerint a vanádium inzulinutánzó hatású, de mivel orális felszívódása alacsony, gyakorlatban nem igazán hasznosítható. A vércukorszintre ható dózis toxikus lehet, ezért nem használják cukorbetegség (diabetes) és vércukorszint zavarok rendezésére. Cukorbetegségben és más szénhidrát anyagcsere zavarokban kerülni kell használatát. Az átlagos diéta kevesebb mint 30 mcg/nap vanádiumot tartalmaz. A napi bevitel feltehetőleg fedezi az igényt.

A rák ellen védő hatást is mutat. Izomtömeg-növelő, vércukorszint csökkentő hatása erősen kérdéses, utóbbi különösen egészséges emberekben nem kellően alátámasztott. A hatás állatokban vérnyomás-emelkedés, Coenzym Q10 szint csökkenés lehet, ám ezt a bevitel formája és a faj is meghatározza. Emberben leginkább hasmenés jelentkezhet és más emésztőrendszeri zavarok. A fogszuvasodásának esélyét és a koleszterinszintet csökkenti.

Leggyakrabban használt formája a vanadyl sulfate, ennek hasznát erősen megkérdőjelezhetjük. A vegyületnek DNS károsító hatását is kimutatták, különösen E-, C- és A-vitamin jelenlétében, de akárcsak a krómnál, élőlényekben, emberekben ennek a tulajdonságnak sem igazolt jelentkezése vagy ártalmassága, ami feltehetőleg nagyrészt az igen alacsony felszívódásnak köszönhető. A testépítő kiegészítőkben található milligrammos mennyiségek a szakirodalomban olvasható vélemények szerint veszélyesek lehetnek, de ezzel sok tudós nem ért egyet. A kutatók bismaltolato oxovanadium (BMOV) és más, elsősorban szerves vanádiumvegyületek alkalmazásával kísérleteznek, melyek feltehetőleg hatékonyabbak és még veszélytelenebbek, mint a szervetlen sók.

Elvárás tehát, hogy a vanádium készítmény szerves vegyület, és ne szervetlen só legyen, mivel utóbbi a vizsgálatok alapján mérgezőbbnek tűnik. Mcg-s nagyságrendű vagy némileg nagyobb adagokat (0,5-1 mg) tartalmazó kiegészítők biztonsággal fogyaszthatóak, de előnyei kérdésesek. Az inzulinutánzó hatás inkább az inzulin hatásának fokozását jelenti, bár a pontos hatásmechanizmus vitatott. A vanádiumról még mindig túl keveset tudunk, ellentmondásos anyag.

Miért használjuk?

A vanádium sok állatkísérletben és számos embereken lefolytatott vizsgálatban vércukorszint csökkentő hatást mutatott, ami inzulinutánzó vagy inzulin-hatás fokozó tulajdonságának köszönhető.
A vanádiumot izomtömeg-növelő tulajdonságáért használják a testépítők, bár ez a hatás kérdéses. A bodybuilding világában "cell volumizer"-ként is alkalmazzák.

További előnyös hatások

A vanádium állatkísérletekben igazolta koleszterinszint-csökkentő hatását, ami alapján a szív-érrendszeri betegségek megelőzésében játszhat preventív szerepet (de ezt nem támasztja alá sok kutatás).

Hogyan használjuk?

Néhány száz mcg-t nyugodtan szedhetünk naponta, de az 1,8 mg/nap-ot ne lépjük túl. A milligrammos dózisok nem javasoltak.

Kölcsönhatások illetve szinergizmus

A króm csökkenti a vanádium felvételét.
A heparin hatását növelheti, véralvadásgátló kezelés mellett ne használjuk.

Természetes forrásai

vanádium források a gombák, a petrezselyem, továbbá a rákok és más tengeri élőlények, magolajok.
Nyersanyagok vanádium tartalma 100 g-ra vonatkoztatva mcg-ben

Petrezselyem 80 mcg
Szójabab 70 mcg
Napraforgóolaj 41 mcg
Zab 35 mcg
Olíva olaj 30 mcg
Sárgarépa 10 mcg

Esetleges mellékhatásai

4,5 mg és e fölötti napi dózisai zöldre színeződött nyelvet, hasmenést, hányást, nagyobb adagjai pszichés zavarokat és más mellékhatásokat idézhetnek elő. A kiegészítés komoly veszélyekkel nem jár egészséges emberek számára, de nem teljesen egészséges emberek, cukorbetegek, vese-májproblémákkal küzdő személyek, gyermekek, terhes-szoptató nők nem használhatják, csak orvosi javaslatra. Leggyakrabban hasmenés jelentkezhet és más emésztőrendszeri zavarok. DNS károsító hatása élőlényekben kérdéses, védhet is a rák ellen, valós toxicitása nagy dózisok huzamos használatánál sem igazolt, mivel alacsony felszívódása ezt feltehetőleg meggátolja.

Tiltás: Nincs.

Forrás: ShopBuilder

BioTech USA - A Te tested, a Te életed!

Minden ami sport, minden ami táplálkozás
2017 © Minden jog fenntartva