Enciklopédia

D-vitamin

Egészséges csontok

  • A D-vitamin a csontok ásványi anyag tartalmának növeléséhez és megőrzéséhez elengedhetetlen.

Izomerő megtartása

  • Stimulálja az ásványi anyagok felvételét az izomba, így gátolja az izomgyengeség létrejöttét.

Javítja az ízületek egészségét

  • Lehetővé teszi az ízületek megfelelő működését, megelőzi a bontási folyamatok előrehaladását az ásványi anyag felvétel fokozásával.
  • Immunrendszer serkentő hatás
  • Az immunrendszer működéséhez elengedhetetlen a megfelelő felszívódás és tápanyag ellátottság, a D-vitamin ezt segíti elő.

 

A D-vitamin zsírban oldódó vitamin. A D-vitamin név sok más vitaminhoz hasonlóan nem egyetlen vegyületet jelöl, hanem több szteroidszármazék molekulát (maga a vitamin már nem szteránvázas). A D-vitamint hormonnak és vitaminnak is tekintik, mivel a szervezet szintetizálni képes, és számos életfunkciónkban fontos szerepet játszik. Testünk napfény segítségével elő tudja állítani, ugyanakkor a táplálkozással is tudja pótolni hiányát. Két fő formája van, a D3-kolekalciferol és a D2-ergokalciferol. A D3 a bőrben képződhet UV-B sugárzás hatására 7-dehidro-koleszterinből. Állati eredetű élelmiszerekből D3-at és D2-t is magunkhoz vehetünk, míg a növényi ergoszterinből ergokalciferol képződik, így növényi és gomba eredetű élelmiszerekből D2-höz juthatunk, az ipar is ebből állítja elő. A két forma aktivitása azonos. Önmagában a táplálkozással bevitt vagy a bőrben képződött vitamin inaktív, a vér szállítja a májba, ahol átalakítódik, kalcidiol –25-hidroxikolekalciferol- keletkezik. A vesében további enzimatikus folyamat hatására létrejön a D-vitamin szervezetünkben legaktívabb formája, a kalcitriol-1,25 dihidroxikolekalciferol. A szintézis kétszer olyan intenzív fiatalokban mint idősekben, akik esetében ezért a hiány veszélye nagyobb. A vitamin a sejteken belül megtalálható vitamin D receptorokon (VDR) fejti ki hatását.

A bevitt vitaminnak körülbelül 50-80%-a szívódik fel. Napi néhány perc napozás fedezi az igényt, sőt, a nyári napozás a téli vitaminigényt is fedezheti.

Szabályozza a növekedést, a fejlődést és a csontok helyreállítását a kalcium és foszfor vékonybélből történő felszívódásának kontrollálásával.

A kalcium felszívódást növeli; ha szükséges, a kalciumot a csontokból felszabadítva emeli a vérszintet; a vesékben a nagyobb kalciumvisszaszívásért felel.

A csontoknak, ízületeknek, fogaknak az optimális működéséhez elengedhetetlen a megfelelő D-vitamin bevitel. Hiánytünete gyermekkorban az angolkór, ami nem megfelelő csont és ízületi fejlődéssel, gyenge izomzattal jár, felnőttkorban az osteomalacia (csontlágyulás), ami törékeny csontokat, izomgyengeséget és izomgörcsöket idéz elő.

Elégtelen táplálkozás, diéta esetén pótlásra lehet szükség. Különösen igaz lehet ez menopauza után lévő nők esetében, akik csontritkulásra hajlamosabbak. Az osteoporosis megelőzésére és kezelésére kombinált D-vitamin és kalcium pótlást írnak elő, mivel lelassíthatja, gátolhatja a csonttömegvesztést, az alacsony csontsűrűség kialakulását és a már kialakult állapot romlását. Ilyen célokra körülbelül 1000-1500 mg/nap kalciumot és 400 IU (NE-nemzetközi egység) D-vitamint használnak, de az orvosi előírás a döntő (különösen, mivel az egészségi állapot, gyógyszerek és betegségek befolyásolják az alkalmazandó dózisokat, és gyógyszer kölcsönhatások léphetnek fel). A kortikoszteroidok előidézte csontvesztésben is eredményes a kombináció. A tejtermékek kalciumot és D-vitamint is tartalmaznak, kedvezően befolyásolják a csontanyagcserét. A szigorú vegetáriánus táplálkozás, a sötét bőr fokozhatja a hiányállapot veszélyét, ahogyan a máj és vesebetegségek is (aktiválás hiánya). A gyulladásos bélbetegségek növelik az elégtelen bevitel esélyét. A spermaképződésre és az inzulintermelésre is kedvezően hathat jelenléte. A D-vitamin serkenti az immunrendszer működését, gátolja az autoimmun folyamatokat (kisebb az esély az I-es típusú cukorbetegségre, sclerosis multiplexre stb.). Rákos (vastagbélrák, mellrák) megbetegedések megelőzésében is fontos lehet, de túlzott bevitele nem előnyös. Psoriasis kezelésében D-vitamin származékok is felhasználásra kerülnek. Az elegendő bevitel csökkentheti a magas vérnyomás kockázatát.


Miért használjuk

A sportolók a D-vitamin kiegészítést gyakran használják a sérülések kiváltotta ízületi gyulladások megelőzésére.

Alacsony zsírbevitel mellett a sportoló és nem sportoló emberek szívesen alkalmaznak D-vitamin tartalmú multivitamin készítményeket a hiányállapot megelőzése érdekében.


Egészséges csontok

Véd az osteoarthritis (idült izületi gyulladás tüneteivel, fájdalommal járó csontbetegség) és az osteoporosis (csontritkulás) betegségek kialakulása és súlyosbodása ellen, mivel gátolja a csont és izületi degenerációt.


Hogyan használjuk

Napi néhány perc napozás fedezi az igényt, sőt, a nyári elegendő napozás a téli vitaminigényt is fedezi. 200-400 IU (5-10 mcg) fogyasztása ajánlott naponta. Ha valaki keveset vagy egyáltalán nem tartózkodik napon, az igény nagyobb lehet. Ne feledjük, hogy a túlzott napozás a bőrrák kockázatát növelheti! Az osteoporosis megelőzésére és kezelésére kombinált D-vitamin és kalcium pótlást írnak elő, mivel lelassíthatja, gátolhatja a csonttömeg vesztést, az alacsony csontsűrűség kialakulását és a már kialakult állapot romlását. Ilyen célokra körülbelül 1000-1500 mg/nap kalcium és 400 IU D-vitamint használnak, de az orvosi előírás a döntő (különösen, mivel az egészségi állapot, gyógyszerek és betegségek befolyásolják az alkalmazandó dózisokat, és kölcsönhatások léphetnek fel). Helyileg alkalmazva psoriasis kezelésében használható. A zsírfelszívódást befolyásoló anyagok, gyógyszerek gátolhatják a felszívódást, növelhetik az igényt.


Időzítés: Étkezésekhez ajánlott fogyasztani.

Szinergikusan erősíti a hatását: együttes alkalmazáskor a D-vitamin jelentősen növeli a kalcium felszívódását.


Természetes forrásai

A D-vitamint az emberi test napfény segítségével elő tudja állítani, de májban, tőkehalmáj olajban, vajban, tojássárgájában is nagyobb mennyiségben található, ezek fogyasztásával is pótolni tudjuk. A margarinokat D-vitaminnal dúsítják. Ne feledjük, hogy a D-vitamin gazdag ételek zsírban is gazdagok! A bevitt vitaminnak körülbelül 50-80%-a szívódik fel.


Néhány élelmiszer D-vitamin tartalma 100g-ra vonatkoztatva:

  • Tehéntej:0,40 mcg
  • Vaj:15 mcg
  • Tojássárga:10 mcg
  • Máj:3-4 mcg
  • Tőkehal májzsír:250 mcg


Esetleges mellékhatásai

Székrekedés, hányás, fejfájás, étvágytalanság, hasmenés, szívritmuszavar jöhet létre, a csontok gyengülnek túladagolás hatására. Lágyszövetek (pl. izmok) elmeszesedése, vesekőképződés is felléphet. Ügyelni kell, hogy a különböző vitaminkészítményekkel és táplálkozásunkkal ne lépjük túl az ajánlott napi adagot.


Biztonság: Ajánlott dózisban használva biztonságos fogyasztása. A D-vitamin 1800 IU feletti mennyiségben huzamos ideig fogyasztva magas vérkalciumszintet, vesekövet okozhat, a lágyszövetekben kalcium rakódhat le.


Update: A szakmai társaságok által nemrég megfogalmazott állásfoglalás 1500-2000 nemzetközi egység bevitelét fogja javasolni táplálék-kiegészítő formájában felnőtt embernek a téli hónapokban. Túlsúlyosak esetében ez az érték még magasabb, akár 3-4000 egység D-vitamin is indokolt lehet.


Sarciodosisban, hiperparatireózisban csak orvosi kontroll mellett végezhető kiegészítés! Terhes és szoptató nők ne alkalmazzák, csak orvosi javaslatra! Thiazid vízhajtókkal együtt kórosan magas kalciumszint alakulhat ki a vérben. Hiperkalcémia (magas vérkalciumszint) esetén se használjuk! Szívgyógyszerek (digoxin, glikozidok) használata esetén kérjük ki orvosunk tanácsát!


Tiltás: Nem szerepel semmilyen listán.


Forrás: https://shop.builder.hu/d-vitamin-a2812

D-vitamin - protein-vitamin.hu

Minden ami sport, minden ami táplálkozás
2019 © Minden jog fenntartva

Impresszum
Telefon:+36204601816
E-mail: info@protein-vitamin.hu
Elérhetõségek