Enciklopédia

Halolaj (Omega-3)

  • elősegíti a regenerálódást, mivel gyulladáscsökkentő hatása van
  • tesztoszteronszint növelő hatása is van
  • trigliceridszint csökkentő képessége folytán megelőzi a szívbetegségek kialakulását


A halolaj az omega-3 esszenciális zsírsav – mely egy „jó” zsír – egy erős formáját tartalmazza. Mivel a tanulmányok szerint az amerikai lakosság mintegy 90%-a hiányt szenved az olyan jó zsírokban, mint amilyen a halolajban is megtalálható, sok ember fordul a halolaj kiegészítők felé, hogy általános egészségi állapotát és teljesítményét javítsa.


Egyéb elnevezések

omega-3, EPA, DHA


A halolajak a hideg vízben élő halakban találhatóak meg, pl. a lazacban, makrélában, tonhalban, pisztrángban, óriás laposhalban és a szardíniában.
Megjegyzés: Az összes halolaj gyorsan lebomlik fény, hő és fémek hatására.


Miért használják a sportolók a halolajat

Emberek az élet minden területéről használják a halolajat, hogy így javítsák testük főbb szerveinek általános egészségi állapotát, beleértve az immunrendszert, a szív-és érrendszert, az idegrendszert, valamint a szaporítószerveket. Az aktív életmódot élők azt tapasztalják, hogy a halolajak és más esszenciális zsírsavak nem csupán az egészséghez nélkülözhetetlenek, de a teljesítményt is javítják. Az izomlebomlás csökkentése, a gyulladáscsökkentő hatás, az izomnövelés, a regenerációs idő csökkentése, a hormonkiválasztás serkentése, az ízületek és kötőszövetek egészségének megőrzése mind kincset érő tulajdonságok minden sportoló számára.


Hogyan segíti elő az izomtömeg növekedést és regenerációt

  • Csökkenti a gyulladást az izmokban és ízületekben, így gyorsítva a regenerálódást
  • Őrzi a kötőszövetek és ízületek egészségét és szerkezetét
  • Növeli a tesztoszteronszintet az optimális izomnövekedéshez


Hogyan járul hozzá a hosszú élethez

  • Drámaian csökkenti a trigliceridek szintjét, így előzve meg a szívbetegségeket


A kutatások alapján a halolaj a következő tünetek kezelésekor lehet hasznos:

  • Asztma
  • Bőrproblémák, mint pl. az ekcéma és a pikkelysömör
  • Bőrallergiák
  • Szív-és érrendszeri megbetegedések
  • Arthritisz
  • Gyulladásos bélbetegség
  • Rák
  • Hipertenzió (magas vérnyomás)
  • Menstruációs fájdalmak


Részletes ismertetés

A halolaj egy erős esszenciális zsírsavformát tartalmaz, az omega-3 zsírsavat. Azonban a legtöbb omega-3 zsírsavtól eltérően a halolaj nagymennyiségű linolénsavat tartalmaz, ami EPA-vá (eicosepanteanoic sav) és DHA-vá (docohexaenoic sav) alakult. Ezek az esszenciális zsírsavak a prosztaglandin hormonok termeléséhez szükségesek. Testünkben az alfa-linolénsavból képződnek, és esszenciálisak a normális agyi funkciókhoz és szintén érintettek a vérnyomás szabályozásában és az immunválaszban.

Kutatások kimutatták, hogy az EPA és a DHA drámai mértékben csökkenti a triglicerid szintet és számottevően csökkenti a szívbetegségek kockázatát. Az American Journal of Clinical Nutrition-ban publikált legújabb kutatás az omega-3 zsírsavak hatását vizsgálta a vérnyomás javítására és az ischaemiás szívbetegség kockázatának csökkentésére. A 7 hetes tanulmány ideje alatt 38 középkorú férfi és nő, akinek magas volt a koleszterinszintje, egyaránt kapott EPA-t és DHA-t, vagy placebót. Míg a placebo csoport nem tapasztalt változást, mindkét omega-3 zsírsavat szedő csoport jelentős csökkenést tapasztalt a vérplazma össz triglicerid szintjében, ami a jelek szerint az érrendszeri kockázatokat csökkenti a hosszú artériák rugalmasságának növelése folytán.

A kutatók azt is tapasztalták, hogy a DHA befolyásolja a kedélyállapotot, mivel ez a fő esszenciális zsírsav a központi idegrendszerben. Igazság szerint a kutatások alapján az alacsony DHA szinttel rendelkező emberek hajlamosabbak a depresszióra.

Jól ismert szívre gyakorolt kedvező hatásaik és lehetséges kedélyállapot javító hatásuk mellett az esszenciális zsírsavak a prosztaglandin szintet is szabályozzák, melyek esszenciális hormonszerű anyagok, és számos fontos szervünk működéséhez szükséges, pl. az immun-, a szív-és ér-, valamint az idegrendszeréhez, és a szaporítószervekéhez.


Mi köze ennek a teljesítményhez?

A halolajok számos módon növelik a sportteljesítményt. Kutatások kimutatták, hogy a halolajban található esszenciális zsírsavak csökkentik az izmok lebomlását, elősegítik az izomtömeg növelést, csökkentik az edzések utáni regenerációs időt, segítik az oxigénszállítást a tüdőből a vérkeringésbe, és számos anyagcsere és hormonális funkciót támogatnak.

Ráadásul a kutatások szoros összefüggést mutattak ki az omega-3 zsírsavban szegény étrend és a koleszterintermelés csökkenése között. Például az egyik kutatás alapján a 36%-os zsírtartalmú étrenden élőknek a 7%-os zsírtartalmú étrenden élőkkel összehasonlítva 22%-al nagyobb tesztoszteronszintjük volt.

Ez az eredmény nagy érdeklődést keltett az alacsony zsírtartalmú étrenden élő sportolók körében. Mivel a tesztoszteron kulcsfontosságú szerepet tölt be az izmok és az erő növelésében, azok a sportolók, akiknek alacsony a zsírbevitelük, kompromisszumra kényszerülnek izomépítés terén. Tartsuk azonban észben, hogy nem általánosságban beszélünk a zsírokról. Mi a „jó, telítetlen zsírokról” beszélünk (omega-3 esszenciális zsírsavak) és nem az artériaelzáró telített zsírokról, amik a burgerekben és a sült krumpliban vannak.

A sejtvédők leghatásosabbjaiként az omega-3 zsírsavak segítenek a sejtek membránképzésében, így védve azokat a káros behatásoktól és őrizve meg szerkezeti integritásukat. Ezért a halolajat gyakran ajánlják arthritisztől és egyéb fájdalmas ízületi betegségtől szenvedő pácienseknek. A kutatások kimutatták, hogy a halolajban lévő omega-3 zsírsavak hidratálják a száraz, törékeny ízületeket, csökkentik a gyulladást és segítenek fenntartani az ízületeket körülvevő kötőszövet egészségi állapotát és szerkezetét.


Mi az igazság?

Gyorskaján élni nem megoldás. Ha az lenne, a legtöbb amerikainak nem kéne aggódnia azon, hogy hozzájut-e a megfelelő mennyiségű esszenciális zsírsavhoz. A kihívást azonban az jelenti, hogy nem viszünk be eleget a jó zsírokból. Igazság szerint egy kimutatás alapján az amerikai lakosság 90%-a szenved hiányt a halolajban található „jó zsírokból”.

Sok tengeri hal fogyasztása az egyik megoldás, bár ez nem garantálja a sikert. Sajnos sok tényező blokkolhatja a linolénsav EPA-vá és DHA-vá való átalakulását, beleértve a túlzott alkoholfogyasztást, a cinkhiányt, a feldolgozott zöldségben és cukorban gazdag étrend, továbbá a magas koleszterinszint. Ezért fordul sok ember étrendjének megváltoztatása érdekében a halolaj kiegészítőkhöz, melyek gazdagok linolénsavban és omega-3 zsírsavakban.


Felhasználási javaslatok

Vannak kutatók, akik 2-9 grammot (1-2 teáskanál) javasolnak az omega-3 zsírsav hiányának kiküszöbölése érdekében, és 9-18 grammot az optimális egészségi állapot és teljesítmény biztosítására. A kutatások alapján már kis, 2,6 grammos adag is csökkentheti az arthritiszes fájdalmakat.


Időzítés

A jelek szerint a halolajat leginkább étkezésekkel együtt (azok részeként) tanácsos fogyasztani.


Tipp

Ha meleg folyadékokkal együtt fogyasztjuk, jó eséllyel alakul ki a jól ismert halszagú lehelet. Ez nem túl előnyös, ha épp randira mész vagy barátokkal fogsz épp bizalmas beszélgetést folytatni.



forrás: https://shop.builder.hu/halolaj-a2897

Halolaj (Omega-3) - protein-vitamin.hu

Minden ami sport, minden ami táplálkozás
2019 © Minden jog fenntartva

Impresszum
Telefon:+36204601816
E-mail: info@protein-vitamin.hu
Elérhetõségek