Enciklopédia

HMB

Harc az izomvesztés ellen

  • A HMB antikatabolikus hatásával a kóros állapotokban és edzés során bekövetkező izombontást mérsékelni tudja, ami a sovány testtömeg növekedésében és közvetve a sportteljesítmény javulásában mutatkozhat meg.

A zsírvesztés fokozása

  • Bár a jelenség mechanizmusa nem ismert, néhány vizsgálat azt mutatta, hogy a HMB fogyasztása zsírvesztést idéz elő.

Nagyobb teljesítmény állóképességi sportokban is

  • Vizsgálatok aerob teljesítményt növelő hatását is kimutatták, tehát futók, biciklisták, úszók is sikerrel használhatják a HMB-t.

 

HMB = béta-hidroxi béta-metil butirát


A HMB a leucin aminosavnak egy metabolitja, anyagcsereterméke. Leucinból keletkezik, alfa-ketoizokaproáton (KIC) keresztül, szervezetünkben jelentős része HMG-vé alakul és HMG-CoA-ként közvetlenül bekapcsolódhat a koleszterin bioszintézisébe. A sejtek endoplazmatikus retikulumában [a sejten belül lévő, annak belső terétől membránnal elválasztott sejt elem, zsákocska] és citoszolában [a sejt belső folyadéktere] képződik a sejthártya fontos alkotórészét képző koleszterin. Azt feltételezik, hogy az edzés vagy egyéb stressz hatására károsodott izomzat nem képes elegendő HMG-CoA-t készíteni hogy támogassa a koleszterinszintézist és a regenerációt, ezért a kiegészítés segít kivédeni a károsodást, fenntartani a koleszterinszintézist és a membránfunkciókat. Ezt támasztja az is alá, hogy a HMB bevitel csökkenti az izomsérülés során jellegzetesen megemelkedő kreatin foszfokináz szintet (CPK), mely az izmokból szabadul fel. A feltételezett mechanizmusból következően stressz és sérülés nélkül nem tudja a HMB kifejteni hatását, tehát edzés, stressz, katabolizmus nélkül nem hat a HMB. Ezt némileg megkérdőjelezi, hogy inaktív idősekben is kimutatható volt kedvező hatása, bár itt a katabolizmus normálisnál nagyobb aránya elképzelhető.Vannak még nem teljesen ismert tényezők a kiegészítő működésében. A források szerint a bevitt leucinnak mintegy 5%-a alakul át HMB-vé. Egy 70kg-os ember naponta kb. 0,2-0,4g HMB-t állíthat elő (ha igazak ránk az állatkísérleti adatok). Csak napi 20-50g-nyi leucin bevitelével keletkezhetne bennünk grammos mennyiségekben HMB, ez azonban legfeljebb orvosi ellátás során megvalósítható. Az elfogyasztott mennyiség több mint fele felhasználódik a testben, de jelentős része a vizelettel ürül, ami arra utal, hogy nincs aktív HMB visszaszívás. Újabb kutatás szerint az elfogyasztott HMB 70-85% kerül a szervezetünkben felhasználásra, ami már jobban hangzik, mint a régebbi 55-60%-os adatok. Körülbelül 2,5 óra alatt feleződik a vérben keringő HMB mennyisége, ez azt jelenti, hogy minél több részletre elosztott bevitel ajánlott a maximális hatásossághoz.

A HMB csökkenti az izom sérüléseit és/vagy a protein lebomlást, katabolizmust, miáltal izom- és erőnövekedést idéz elő. Alkalmazásakor a testzsír havi kb. 1-2 kg-os csökkenésével és a zsírmentes testtömeg 0,5-1,2 kg-os növekedésével lehet számolni 3 gramm/nap alkalmazásakor. Egy vizsgálat során 3 gramm/nap-os HMB adag 3 hét alatt 18%-al növelte az egész test erejét, szemben a placebo csoport 8%-ával, tehát az erőnövelés számottevő lehet. Napi 2g/testtömegkilogramm fehérje bevitelénél nincs többre szükség HMB kiegészítés mellett, nem fokozza az anabolizmust, bár a HMB-nek van némi nitrogén spóroló hatása is.

Vizsgálatok aerob teljesítményt növelő tulajdonságát is kimutatták, tehát futók, biciklisták, úszók is sikerrel használhatják a HMB-t. A szedés hatására a szervezet és szövetek működését jellemző marker értékekben nem következik be negatív változás, sőt az összkoleszterin szint 5,8%-os, a káros LDL koleszterin 7,3%-os csökkenése is mérhető magas koleszterinszintű személyeknél, ami jelentősen mérsékeli a szív-érrendszeri betegségek (szív infarktus, stroke) kockázatát. A vérnyomást is csökkentheti. Az állatkísérletek növekvő ellenállóképességről számolnak be, az immunrendszerre pozitívan hathat a kiegészítő szedése.

Kalcium só formájában fogyasztjuk (Ca-HMB) amelynek 13%-a kalcium.


Miért használjuk

  • A HMB az izomtömeget növelő antikatabolikus anyag, melynek nem ismertek káros mellékhatásai.
  • Vizsgálatok aerob teljesítmény növelő hatását is kimutatták, tehát futók, biciklisták, úszók is eredményesen használhatják a HMB-t.


További előnyös hatások

  • Az összkoleszterin és LDL koleszterin-szintet csökkenteni tudja, akárcsak a vérnyomást, így jelentősen mérsékelheti a szív-érrendszeri betegségek (szív infarktus, stroke) kockázatát.
  • Erősíti az immunrendszert.


Hogyan használjuk

Az általánosan elterjedt, kutatók által is használt dózis 3g/nap, a forgalmazók 2-3g/nap-os adagolást ajánlanak. Néhány kutatás alapján napi 38mg/ttkg bevétele javasolt a felhasználóknak, de ez a vizsgálatokban maximális hatásosságú 3 g-os dózishoz képest alacsonyabb bevitelt jelentene az átlagos testtömegű (kb. 70 kg-os) sportolók esetében. Az ők 3 grammos dózisából kiindulva, 40-45mg/ttkg/nap-os dózis, de testtömegtől függetlenül maximum napi 3-4-5 gramm elegendő kell legyen mindenkinek, tehát egy 70kg-os sportoló 3,15g HMB-t fogyaszthat el, egy 100kg-os kb. 4-4,5 grammot. Mellékhatásokról, veszélyekről nem számol be az irodalom, de a 3 grammos dózis többszörösei nem nyújtanak előnyöket. Napi minimum 3 részletben kell bevenni, és valószínűleg előnyös úgy elosztani, hogy legnagyobb mennyiségben edzés előtt és után fogyasszuk. Ha csökkennek az eredmények, érdemes átváltani más anabolikus-antikatabolikus hatású kiegészítőkre, például ekdiszteroid tartalmú készítményekre.


Szinergikusan erősíti a hatását

A kreatin és HMB hatása legalábbis összeadódik, tehát együtt is szedhetőek.


Természetes forrásai

Bár természetes anyag, nagyobb mennyiségben nem fordul elő ételeinkben, ezért bevitele csak táplálék-kiegészítőkkel megoldható.


Esetleges mellékhatásai

Nem ismert olyan kutatás, mely mellékhatásokat mutatott volna ki HMB szuplementációval kapcsolatban. Akinek gondja van koleszterinszintjével, erre esetleg HMG-CoA reduktáz gátló gyógyszert kap, az inkább az előírt diétát kövesse, illetve kérdezze meg kezelőorvosát. Komoly betegségben szenvedők és terhesek, szoptató anyák ne használják, vagy kérjék ki orvosuk tanácsát, mivel a kísérletek nem terjedtek ki minden élethelyzetre.

A vegyület évtizedek óta ismert. A HMB alkalmazása mögött több mint 10 év kutatás áll, állat és emberkísérletek sokasága. Az étrendkiegészítők közé a 90-es évek közepén került be.



forrás: https://shop.builder.hu/hmb-a2901

HMB - protein-vitamin.hu

Minden ami sport, minden ami táplálkozás
2019 © Minden jog fenntartva

Impresszum
Telefon:+36204601816
E-mail: info@protein-vitamin.hu
Elérhetõségek