Enciklopédia

Lecitin

Testünk minden sejtje tartalmaz lecitint, és minden sejten belül létfontosságú szerepet tölt be: jótékony hatással van a szív-és érrendszerre és a májra, lehetővé teszi, hogy az öregedés ellenére tiszta maradjon a gondolkodásunk, valamint a fáradtságot is csökkenti.
 

  • Gyorsítja a reakcióidőt, fokozza az izomösszehúzódások erősségét
  • Segíti a zsíranyagcserét is


Egyéb elnevezések

Foszfatidilkolin, szójalecitin, E322


A lecitin sok táplálékunkban megtalálható, pl. a tojásban (egy nagyobb tojás 2g lecitint is tartalmazhat), a húsokban, a sörélesztőben, hüvelyesekben (pl. a szójában), a gabonákban, és a dióban, valamint zöldségekben is, pl. a káposztában és a karfiolban. A lecitint akár rá is szórhatjuk az ételeinkre. Emulgeálószerként is használatos, mikor olajat és vizet kevernek el, így tehát bőségesen megtalálható a jégkrémekben, a majonézben és a margarinban. Az egyik leggyakoribb forrása a szója. A szója felfedezése előtt a legtöbb lecitinhez a tojásból juthattak az emberek.


Miért használják a sportolók a lecitint

A lecitin motorolajként funkcionál az idegrendszer számára, így a különféle ingerek akadálytalanul közvetítődnek azon keresztül; ez gyorsabb reakcióidőként és erősebb izomösszehúzódások formájában érzékelhető. Bónuszként ráadásul a zsíranyagcserét is elősegíti.
 

Kutatások alapján a lecitin a következő tünetek kezelésekor lehet hasznos:

  • Tourette szindróma
  • Alzheimer kór
  • Bipoláris rendellenesség (mániás depresszió)
  • Ateroszklerózis (érelmeszesedés)
  • Szív-és érrendszeri megbetegedések
  • Szívritmuszavarok
  • Herpesz
  • Magas vércukorszint
  • Epekő


Részletes ismertetés

A lecitin egy lipid- vagy zsírféle, mely minden sejtben megtalálható: ellátja testünket kolinnal, ami egy, a máj és az agy számára esszenciális B-vitamin. A lecitin minden sejtünk számára esszenciális, és védi a sejtmembránt mely nagyrészt lecitinből áll. Elsődlegesen agyi funkciókat serkentő hatásairól ismert, ami annak köszönhető, hogy az acetilkolin termelésében kulcsszerepet játszik. Az acetilkolin egy létfontosságú neurotranszmitter, mely az agy zavartalan működéséhez szükséges. Különféle májproblémák kezelésére is ajánlott, mivel méregtelenítő hatása van.


Agyserkentő

A lecitin foszfatidilkolint (PC) tartalmaz, mely kolinná, majd később acetilkolinná bomlik le, mely kulcsfontosságú kémiai anyag az agy számára. A lecitin az idegrendszer működésére is hatással van. Valójában egy kimerítő edzést követően a kolin szintje lecsökken testünkben, ez pedig fáradtságot eredményez. Az alacsony kolinszint alacsony acetilkolinszintet eredményez, ami azt jelenti, hogy az agyi impulzusok (azok a hírvivők, melyek tudatják izmainkkal, hogy mikor dolgozzanak) lassabban érnek célba, ez pedig hosszabb reakcióidőt és még nagyobb fáradtságérzetet okoz. A kutatások kimutatták, hogy ha futók kolint szedtek (nem lecitint), 5 percet faragtak idejükön egy 20 mérföldes távon a placebo csoporthoz képest, és úszók esetében is drámai teljesítménynövekedést figyeltek meg.


Agyra gyakorolt hatásai

A lecitin hatásosnak bizonyult az agy és az idegrendszer újraprogramozásában, és egy sor pszichológiai rendellenesség kezelésére alkalmazták, beleértve a Tourette szindrómát és az Alzheimer kórt, valamint a bipoláris rendellenességet (mániákus depresszió). Ez azért van, mert a foszfatidilkolin egy foszfolipid, vagyis zsíroldékony anyag, mely az agysejtek membránjának fő komponenseként is funkcionál (az agy 25%-ban tartalmaz foszfolipideket). A sejtmembránok kritikus szerepet töltenek be testünk kulcsfontosságú folyamataiban, beleértve a tápanyagok be-és a feleslegessé vált anyagok kijuttatását a sejtekből. A foszfatidilkolin az agy számára szükséges kolinmennyiség előállítása szempontjából is létfontosságú; ebből aztán acetilkolin képződik, melynek mennyisége a korral csökken. Az alacsony acetilkolin szint memóriazavarokhoz és egyéb összpontosítási problémákhoz vezet.


Máj és anyagcsere

A foszfolipidek nagy koncentrációban fordulnak elő az egyéb szervekben, pl. a májban és az izmokban is. Ennek eredményeképpen a lecitinnek számos májprobléma esetén jótékony hatása lehet, beleértve a hepatitiszt, a májzsugort és a mérgezéseket, és Európában komolyan alkalmazzák is ezen esetekben. Felgyorsítja a zsírok és a koleszterin átáramlását a májon, így akadályozva meg azok felhalmozódását, és segítve elő a méreganyagok kimosódását. Lecitin nélkül a zsírok felhalmozódnának a májban, ahol akadályoznák az anyagcserét.

Hasonló okokból a lecitin fontos részét képezi a zsírok emésztését végző epének Ezért aztán ha nem jutunk elegendő lecitinhez, hajlamosabbá válhatunk az epekő képződésre. A kolin elősegíti a zsírok sejtekből való ki-és bejutását, és hatással van a foszfokreatin szintre is.


Szívműködés

A lecitin azon képessége, hogy a zsírok sejtekbe való be-és kijutását elősegíti, hatással lehet az egészséges koleszterinszint fenntartására. A lecitin ugyanis elkeveri a koleszterint más folyadékokkal (jelen esetben a vérrel), mielőtt az hozzátapadhatna a sejtmembránhoz, és elzárná az artériákat. Elég különös, hogy ugyanaz a mechanizmus, ami a lecitint fontossá teszi a majonéz gyártása során, segíthet megelőzni a sztrókot, a szívrohamot, érelmeszesedést és az epekövet.


Következtetés

A lecitint bármelyik előnyös hatása fontossá teheti azt a sportolók számára. Kevés olyan tápanyag van, ami hasonlóan széleskörű hatásmechanizmussal rendelkezne: fáradtságcsökkentés, agyműködés serkentése, a máj méregtelenítése, csak hogy párat említsünk.


Felhasználási javaslatok

  • Az átlagos napi mennyiség 500-1000 mg között váltakozik, de 300-3000 mg közötti mennyiségek is használatosak.
  • A koleszterinszint csökkentésére 900 mg bevitele javasolt, napi 3 alkalommal.
  • Fiziológiai problémák javítására a naponta háromszor 10 grammos mennyiség se ritka, ám ilyen dózis csak orvosi felügyelet mellett javasolt.


Időzítés

Napi három alkalommal, étkezésekkel együtt tanácsos bevinni.


Tippek

Olyan termékeket keressünk, melyek legalább 10-20%-os foszfatidilkolin tartalmúak; a klinikai kísérleteket 90%-os tisztaságú foszfatidilkolin felhasználásával végezték.


A lecitin szinergistái

A lecitin elősegíti a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, ilyenek az A-, D-, K-, és E-vitaminok


A lecitin mérgező hatása

Néhányan nagyobb dózis szedése esetén (30gramm felett) gyenge, de mégis kellemetlen mellékhatásokat tapasztaltak, pl. hasi panaszokat, hasmenést, halszagú testszagot és hányingert.


Tiltások és korlátozások

Nem dokumentáltak.


A legtöbb lecitint tartalmazó BioTechUSA termékünk:

  1. Daily Pack

Lecitin-t tartalmazó BioTechUSA termékek:

  1. Ginkgo Biloba + Lecithin
  2. Super Fat Burner



forrás: https://shop.builder.hu/lecitin-a2948

Lecithin - protein-vitamin.hu

Minden ami sport, minden ami táplálkozás
2019 © Minden jog fenntartva

Impresszum
Telefon:+36204601816
E-mail: info@protein-vitamin.hu
Elérhetõségek