Enciklopédia

Leucin (BCAA)

  • Megelőzi a katabolizmust
  • Elősegíti a növekedési hormon termelődését és a tesztoszteronszint megtartását
  • Növeli az izmok számára hozzáférhető energia mennyiségét


A leucin egy esszenciális elágazó láncú aminosav (BCAA) amit az izmok energiaforrásként használnak. A fehérjék építőköveként (a többi aminosavhoz hasonlóan) a leucin létfontosságú szerepet játszik az immunrendszer működésében, csakúgy, mint az izmok védelmében, energiaellátásában és regenerálásában.


Egyéb elnevezések

L-leucin, D-leucin


Előfordulási helyek

Minden fehérjetartalmú étel tartalmaz bizonyos mennyiségű leucint – a tejtermékekben és a vörös húsokban fordul elő legnagyobb mennyiségben. A tejsavó és tojásfehérje készítmények, valamint a barna rizs, a babok, diók, a szójaliszt és a teljes gabona szintén gazdag leucinforrások.


Miért használják a sportolók a leucint

Az aktív életmódot élő emberek a valinnal és az izoleucinnal együtt alkalmazzák a leucint, hogy izomtömeg növekedést érjenek el segítségével, mivel az étkezéssel bevitt leucin 90%-a energiaként kerül felhasználásra az izmokban. Mindazonáltal a leucinszükségletet gyakran a tejsavóproteinek fogyasztásával fedezni lehet. Sok sportoló pedig a leucin metabolitjának, a HMB-nek a fogyasztásával jobb eredményeket tudott elérni.


Hogyan segíti elő ez izomtömeg növekedést és regenerálódást

  • Elősegíti a regenerálódást és megakadályozza az izmok lebomlását
  • Megelőzi az izomvesztést, főleg nagy magasságokban
  • Megnöveli a növekedési hormon termelődését, és segít fenntartani a tesztoszteronszintet a férfiakban


Hogyan javítja az állóképességet és az energiaszintet

  • Növeli az izmok számára hasznosítható energiamennyiséget és újratölti az izomsejtek energiaraktárait


A leucin hiánytünetei a következők lehetnek:

  • Katabolizmus (izomvesztés)
  • Megnövekszik a magas vércukorszint veszélye
  • Csecsemők esetében a hypoglikémia
  • Sérülések lassabb gyógyulása


Kutatások alapján a leucin a következő tünetek kezelésekor lehet hasznos:

  • Májbetegségek
  • Krónikus vesepanaszok
  • Allergiák
  • Katabolizmus (izomvesztés)


Részletes ismertetés

A leucin az egyike a három elágazó láncú aminosavnak (BCAA-k) az izoleucinnal és a valinnal együtt. Ez a három aminosav az izomszövetekben található fehérjék egyharmad részét teszi ki, ez a jelentős arány pedig igen fontossá teszi őket az izomtömeg növelésében és az izomsejtek energiaellátásában. Ha valamilyen hiány lép fel egyéb aminosavakból, akkor a BCAA-kat szervezetünk átalakítja a hiányzó formára.


Esszenciális az optimális izomműködéshez

A leucin az esszenciális aminosavak egyike – tehát táplálékból és/vagy kiegészítőkből kell fedeznünk a szükséges mennyiséget. Izmaink a leucint közvetlenül üzemanyagként hasznosítják, bármilyen munkát is végezzenek, valamint kimutatták, hogy az izmok lebomlását is megakadályozza, növeli az energiaszintet és javítja az állóképességet. A leucin az inzulintermelésre is hatással van, ezáltal segít stabilizálni vagy csökkenteni a vércukorszintet.

Az izmok leucint használnak úgy az edzés, mint a pihenés ideje alatt, és a kutatások alapján az is kiderül, hogy a három BCAA amino közül ez a legfontosabb az energiatermelés szempontjából. Az igazat megvallva a kutatók 90%-nál is magasabbra becsülik az edzés ideje alatt energiatermelésre használt, étkezéssel bevitt leucin mennyiségét, és valószínűsítik, hogy ez az aminosav lehet a limitáló tényező abban az esetben, ha a sportolók nem fogyasztanak plusz mennyiségeket, hogy pótolják a testük által elhasznált leucinmennyiséget.

A fehérjeanyagcsere és izomtömeg növekedés tekintetében a leucin minden aminosavnál jobban kutatott anyag, a glutaminnal karöltve. Kimutatták, hogy traumák után megelőzi az izomvesztést, ilyen pl. a sebészeti beavatkozás, továbbá elősegíti az izomtömeg növekedését és javítja a teljesítményt egészséges emberek esetében. Mindazonáltal az érdeklődés középpontjában ma a metabolitjai állnak, ilyen a HMB és a KIC.


Terápiás felhasználási lehetőségek

A leucin szükséges a sebek gyógyulásához is a bőr és a csontok esetében egyaránt, mivel védi az izomszöveteket és elősegíti a fehérjeszintézist. Az idősebb sportolók szintén nem árt, ha számításba veszik, hogy az ő korukban gyakori ennek a fontos tápanyagnak a hiánya. Ez azért fontos, mert a leucinról már kimutatták, hogy az öregkorban természetes úton bekövetkező izomvesztést is megakadályozza.

Érdekes módon a leucint gyakran potenciális ALS* (Lou Gehrig’s Disease) kezelést elősegítő hatása miatt kutatják. Úgy tűnik, segít azokon, akik ebben a borzasztó, mindenkit legyengítő betegségben szenvednek – izmaikat újra megerősíti, és segítségével akár még járni is tudnak. Ugyancsak kimutatták, hogy a máj rendellenességeinek esetében is hatásos lehet. Ez esetben is az izomvesztést akadályozta meg. Ugyanakkor stimulálja az agyban található hírvivőket, azokban, akik ebben a betegségben szenvednek, és kiküszöbölhet neurológiai károsodásokat is.

A legújabb kutatások kimutatták, hogy a három elágazó láncú aminosav kiküszöbölheti az izomvesztést (bizonyos mértékig) még a fekvőbetegeknél is.


Fájdalomcsillapító?

A fenilalaninhoz hasonlóan az L-leucinnak van egy tükörképe, a D-leucin, amiről nemrég fedezték fel, hogy a D-fenilalaninhez hasonlóan csökkentheti a test természetes fájdalomcsillapítóinak lebomlását, ezáltal végső soron egyfajta fájdalomcsillapító hatása van.


Következtetés

A leucin egy fontos aminosav, mely sokakat segíthet, hogy céljaikat elérjék, Mindazonáltal legjelentősebb szerepe mindig a fehérjeanyagcserében lesz, így különleges helyet foglal el a sportolók szívében (izmaiban).


Felhasználási javaslatok

Az elágazó láncú aminosavakat az esetek többségében együtt fogyasztják – 5 gramm leucin, 4 gramm valin és 2 gramm izoleucin naponta, bár igényünk a testsúly függvényében változó lehet. Sokan egy minőségi tejsavó termék fogyasztásával elégítik ki leucinszükségletüket, vagy a leucin metabolitját, a HMB-t használják.


Időzítés

Tipikus esetben a BCAA aminosavakat két adagban szedik, egyet edzés előtt fél órával, és egyet lefekvés előtt mivel potenciálisan elősegítik a növekedési hormon termelődését.


A leucin szinergistái

A leucin a másik két elágazó láncú aminosavval, az izoleucinnal és a valinnal együtt az izmok aminosavtartalmának mintegy 35%-át teszik ki. Sok tudós szerint fontos, hogy ezeknek az aminosavaknak a mennyisége egyensúlyban legyen egymással


Biztonsági tudnivalók

Az extrém magas mennyiségek alacsony vércukorszintet eredményezhetnek.


A leucin mérgező hatása

Nincs ismert mérgező hatása.


Tiltások és korlátozások

Nem dokumentáltak.


*: Az ALS során a motorikus neuronok pusztulnak el, ami a mozgásképesség fokozatos romlását okozza. Az agy többi része továbbra is kiválóan működik, így az értelmes ember egy többé nem működő testbe van bezárva.


A legmagasabb L-leucin tartalmú BioTechUSA termékek:

  1. BCAA 8:1:1 ZERO
  2. BCAA 8:1:1


Leucin-t tartalmazó BioTechUSA termékek:

  1. BCAA tartalmú aminosavak
  2. fehérje italok

 

forrás: https://shop.builder.hu/leucin-a2950

Leucin - protein-vitamin.hu

Minden ami sport, minden ami táplálkozás
2019 © Minden jog fenntartva

Impresszum
Telefon:+36204601816
E-mail: info@protein-vitamin.hu
Elérhetõségek