Enciklopédia

Magnézium

Mi a magnézium?

A magnézium elemi összetevője számos élelmiszernek, táplálékkiegészítőnek és természetes képződménynek a Földön. Ez a létfontosságú ásvány a test több mint 300 enzimjének megfelelő működéséért felelős. Szabályozza a fehérjeszintézist, a vérnyomást és biztosítja az egészséges idegműködéseket. Felelős a csontképződéshez, a DNS és RNS szintéziséért, hozzájárul a testben az antioxidánsok kialakulásáért, sőt elősegíti a szervezetben más ásványi anyagok, mint pl. a kalcium hasznosulását (4). Amikor a szervezetünk megannyi vonatkozásában összekapcsolódik a magnézium elérhetőségével, akkor könnyű megérteni, milyen szörnyű hatása lehet a magnéziumhiánynak a szervezetünkre. A magnézium kétségkívül az egyik legfontosabb ásványi anyag, amely a szervezet normál működéséhez szükséges.


Mi az, amit a szedésével elérhetsz?


A szív egészsége

  • A magnézium segíthet az infarktus és a szívritmuszavarok megelőzésében, illetve kezelésében. Valamelyest növelheti a szívizom energiaellátását.

A magas vérnyomás csökkentése

  • A hipertenzió tanulmányozása közben arra lettek figyelmesek a kutatók, hogy sokkal kevesebben szenvednek a betegségben azokról a területekről, ahol „kemény”, azaz magnéziumban gazdag az ivóvíz. Azóta tanulmányok egész sora igazolta a magnézium vérnyomáscsökkentő hatását.

Görcsök és sérülések kezelése

  • Mivel nélkülözhetetlen az izmok elernyedéséhez, enyhítheti a görcsöket, illetve gyorsíthatja sportsérülések (pl. izomhúzódás) gyógyulását.

A megnövekedett szükséglet kielégítése

  • A sportolók magnéziumigénye magasabb az átlagemberénél, és a nem megfelelő utánpótlás a regenerálódás, a teljesítmény rovására megy. Különösen igaz ez a testépítőkre, mivel a fokozott fehérjebevitel tovább emeli a szükségletet.


Hogyan használjuk?

Egy felnőtt férfi napi magnéziumszükséglete körülbelül 400 mg, ugyanez felnőtt nő esetén 320 mg körül mozog, amit a terhesség, illetve a szoptatás valamelyest megemelhet. Testépítőknek napi 500-1000 mg magnéziumkiegészítés javasolt. Hasonló mennyiség javasolt asztma és magas vérnyomás, valamit szívritmuszavarok enyhítésére, megelőzésére is. Étkezés közben ajánlott bevenni. A magnéziumtermékek ára csalóka lehet, nem véletlenek az esetleges nagy eltérések, fontos tudni, hogy a magnézium-oxid alig szívódik fel, így vagy kombinált készítményt érdemes vásárolni, vagy egy jól felszívódó sófajtát, pl. magnézium-citrátot. Magnéziumkészítmény mellett érdemes kálciumot is szedni, méghozzá a magnézium mennyiségének kétszeresét.


TUDTA?

  • A magnézium nem lehet csak önmagában molekula, hanem valamihez kötődnie kell ahhoz, hogy stabil legyen. Így a legnagyobb különbség a különböző magnézium termékekben nem a magnéziumból ered, hanem abból, hogy milyen molekulához kötődik.
  • A  leggyakrabban látott kötőanyagok az oxid, citrát, glicinát, szulfát vagy aminosav kelát.
  • Két dolgot kell keresni a molekulával kapcsolatban, amelyhez kötődik: méret és funkció.


Magnézium Oxid (Magnesium Oxide)

A magnézium oxid a legrosszabbul felszívódó forma (4% hasznosul belőle), tipikus felhasználása a reflux és a túl savas gyomor kezelése. A rossz felszívódása miatt remek hashajtószer. Ezt a formát gyakran árulják magnézium tejként és évszázadok óta házi gyógyszernek tekintik. A magnézium tej fehér folyékony forma mészszerű konzisztenciával. Ezt a házi gyógyszert szájon át alkalmazzák gyomorégésre, székrekedésre és gyomorfájdalomra. Amikor a magnézium oxid vízzel találkozik, magnézium hidroxiddá alakul. szigorú értelemben véve a magnézium tej és oldata valójában magnézium hidroxid - de ez csak annyit tesz, hogy a magnézium oxid vízzel vegyült. Ez a forma semmiképpen nem ajánlott magnéziumhiányban szenvedőknek.

  • Elemi magnézium-koncentráció: 60% (100 mg magnézium-oxid 60 mg elemi magnéziumot tartalmaz)
  • Orális felszívódási ráta: 4%


Magnézium citrát (Magnesium Citrate) 

A magnéziumcitrát a magnézium és a citromsav kombinációja. Nem úgy mint más magnéziumpótlóknak, a magnézium citrátnak sava a pH-ja és gyakran alkalmazzák ételadalékként az élelmiszer savasságának beállításához. A magnézium citrát csak 16 súlyszázaléknyi elemi magnéziumot tartalmaz, a maradék citromsav.  A magnézium citrát megfelelő forma arra, hogy a szérum egészséges magnéziumszintjét fenntartsuk. Megfelelő mennyiségű magnéziumot nyújt és segít szabályozni a bélmozgásokat.

  • Elemi magnézium-koncentráció: 10% (100 mg magnézium-citrát 10 mg elemi magnéziumot tartalmaz)
  • Orális felszívódási sebesség (biológiai hozzáférhetőség): 25-30%


Magnézium-szulfát (MGSO4)

A magnézium szervetlen formája, amelynek elemi koncentrációja 20%, de meglehetősen jó biológiai hozzáférhetőséggel rendelkezik. A magnézium-szulfát magnéziumot, ként és oxigént tartalmaz; ezt általában Epsom sónak nevezik.

Ezt a magnéziumformát gyakran hashajtóként használják.

Tradicionálisan fürdőkben használják, de biztonságos a szájon át való szedése is. Úgy gondolják, hogy a magnézium-szulfát felszívódhat a bőrön keresztül, így amikor a fürdőben pihen, a bőre felszívja a sok ásványi anyagot.

Szintén nagyon fontos, hogy a magnézium-szulfát (Epsom só) szulfátja a belekben szükséges ahhoz, hogy a tápanyagok felszívódjanak az élelmiszerből. Az ADHD és autista gyermekek bélrendszerében kiürül a szulfát és ezáltal nem képesek elnyelni az ásványi anyagokat a testükbe, ami hiperaktív hatással jár (ahogy egy inzulinrezisztens gyermeknél látszik).

  • Elemi magnézium-koncentráció: 20% (100 mg magnézium-szulfát 20 mg elemi magnéziumot tartalmaz)
  • Orális felszívódási sebesség (biológiai hozzáférhetőség): 40-60%


Magnézium Aszkorbát (Magnesium Ascorbate) 

Ez magnézium és aszkorbinsav (C-vitamin) vegyülete, a gyomor és bélrendszer jól tolerálja.


Magnézium Malát (Magnesium Malate) 

A magnézium malátban a magnézium almasavval vegyült. Az almasavat sok gyümölcs is tartalmazza, és sokan úgy tekintik, mint a kimerüléssel kapcsolatos állapotok egyik jó kezelőjét. A magnézium malát hatásos lehet krónikus fáradtság szindrómában és depresszióban. 


Magnézium Taurát (Magnesium Taurate) 

A magnézium taurát magnézium, és a taurin nevű aminosav vegyülete. A taurinról azt gondolják, hogy az egyik jótékony hatása a hosszú élet elősegítése. A kutatások szerint a taurin magában 80%-kal képes csökkenteni a szívroham kockázatát, kiegyensúlyozza az elektrolitok szintjét és elősegíti az egészséges immunműködést. További hatása, hogy segít depresszióban, elősegíti az erek egészségét és megelőzi a neurodegeneratív betegségeket és migrént. Ezt a formát kicsit nehezebb beszerezni, bár a növekvő igények miatt egyre elérhetőbb. Az L-taurine ugyancsak javítja a szellemi funkciókat. A magnézium taurát és a taurin közti szoros kapcsolat miatt sokan gondolják, hogy az egyik legjobb magnéziumforma az agyműködés támogatására.


Magnézium kelát (Magnesium-chelate)

Nagyon magas biológiai hasznosulással rendelkezik. A kelát formának köszönhetően a magnézium aminosavakhoz kötötten közvetlenül felszívódhat. Magnézium ásványi kelát formájában, amely magnézium-oxidot tartalmaz és valamilyen más aminosav keverékéhez kapcsolódik. Ez lehet laktát, glicin, aszpartát vagy arginát stb. A glicin egy nagy molekula, így kevés magnéziumot tartalmaz, de maga a glicin egy pihentető neurotranszmitter, és így fokozza a magnézium természetes relaxációs tulajdonságait. Ez lehet a legjobb forma, ha mentális nyugalomra és pihenésre vágyik. A magnézium legjobb kelátos aminosav formája az aszpartát vagy az arginát.

  • Elemi magnézium-koncentráció (magnézium-laktát): 12% (100 mg magnézium-laktát 12 mg elemi magnéziumot tartalmaz)
  • Elemi magnézium-koncentráció (magnézium-aszpartát): 8% (100 mg magnézium-aszpartát 8 mg elemi magnéziumot tartalmaz. Orális felszívódási sebesség (magnézium-aszpartát): 42%.  Orális felszívódási ráta (biológiai hozzáférhetőség): 23%
  • Elemi magnézium-koncentráció (magnézium-arginát): 6% (100 mg magnézium-arginát 6 mg elemi magnéziumot tartalmaz)
  • Elemi magnézium-koncentráció (glicinát): 14% (100 mg magnézium-glicinát 14 mg elemi magnéziumot tartalmaz)


A magnéziumpótlás mellékhatásai

Egészséges embereknek a magnéziumpótlással ritkán adódik problémája, mert a fölösleg a vesén keresztül távozik. Ezért főként gyengén működő veséjűeknek lehet gondjuk ezzel.  A túl sok magnézium okozhat még fáradtsághoz hasonló "túlrelaxált" állapotot is.

A magnéziumpótlás nemkívánatos interakciókat eredményezhet bizonyos gyógyszerekkel, mint az antibiotikumokkal, a savcsökkentőkkel, az inzulinnal, a vízhajtókkal és némely hormonterápiával (19). Ha ilyen gyógyszereket szed, a magnéziumpótlás megkezdése előtt konzultáljon orvosával. Sok gyógyszer tájékoztatójában fel is tüntetik, hogy a magnézium csökkenti a hatását.


Forrás: 

Magnézium - protein-vitamin.hu

Minden ami sport, minden ami táplálkozás
2019 © Minden jog fenntartva

Impresszum
Telefon:+36204601816
E-mail: info@protein-vitamin.hu
Elérhetõségek